Program


Krzysztof M. Bednarski, Jerzy Bereś, Izabela Chamczyk, Arti Grabowski, INIRE, Elżbieta Jabłońska, Anna-Maria Karczmarska, Anna Konik,
Jerzy Kosałka, Adam Niklewicz, Ewa Partum, Łukasz Prus-Niewiadomski, Konrad Smoleński, Wolodymyr Topiy, Monika Weiss.


środa, 28 maja 2014

Performance reżyserowany Anny-Marii Karczmarskiej


31 maja, sobota, godz.21.30
Kłębek - performance reżyserowany
koncepcja i tekst: Anna-Maria Karczmarska
występuje/ głos: Zofia Bielewicz


Anna-Maria Karczmarska ( ur.1981, Rejowiec Fabryczny)
Artystka wizualna, performerka, scenografka i kostiumografka.  Ukończyła studia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (dyplom w 2005 r. w Pracowni Intermedialnej Zbigniewa Sałaja i Grzegorza Sztwiertni na Wydziale Malarstwa). 
Jest laureatką nagród: Samsung Art Master, CSW, Warszwa, wyróżnienie za „13 Świętych dziewcząt” (2006 r.) i Boska Komedia, Kraków, najlepsza scenografia (kostiumy) w  spektaklu „Odyseja” (2010 r.).
Jej prace śledzą performatykę "wyglądu" pod kątem społecznym, historycznym i kulturowym. Od kilku lat tworzy krótkie filmy na taśmie 16 mm budujące alternatywne historie miejsc (Pojedynek 2008, Ktoś jadł z mojej miseczki 2010, Moszna 2013 ). Swoje filmy pokazywała m.in. Goldex Poldex w Krakowie, Museum Moderner Kunst w Passau, Muzeum Narodowym w Krakowie, a także New Museum w Nowym Jorku. W 2007 roku stworzyła cykliczny performance Objawienie w PKiN w Warszawie, w 2010 wyreżyserowała performance Skala z Pawłem Smagałą w Operze Narodowej w Warszawie, w 2011 wraz z Krzysztofem Kaliskim stworzyła performance Koncert po zbiorach w Muzeum Czartoryskich w Krakowie. Od 2005 roku związana z teatrem. Współpracowała m.in.  z reżyserami: Michałem Borczuchem ( m.in. Lulu w Teatrze Starym, Portret Doriana Graya i Metafizyka Dwugłowego cielęcia w TR, Der Krieg hat kein weibliche Gesicht w Schauspielhaus Duesseldorf ), Krzysztofem Garbaczewskim ( m.in. Opętani w Teatrze Szaniawskiego w Wałbrzychu, Chór sportowy i Odyseja w Teatrze Kochanowskiego w Opolu, w ramach którego wyreżyserowała performance Monolog kobiecy z Olą Cwen), Cezarym Tomaszewskim (m.in. Wesele Figara w Muzeum Narodowym w Krakowie, Orfeusz i Erydyka w Tow. Gimnast. „Sokół” w Krakowie) a obecnie głównie z Radosławem Rychcikiem ( m.in. Dwunastu gniewnych ludzi i Dziady w Teatrze Nowym w Poznaniu ) .
Wystawiała m.in w CSW w Warszawie, Kuenstlerhaus w Dortmundzie, Muzeum Czartoryskich w Krakowie, Mica Moca w Berlinie. Przez kilka lat związana z galerią lokal_30 w Warszawie, obecnie z Galerią Białą w Lublinie.
Żyje i pracuje w Krakowie.
Więcej informacji: www.karczmarska.com

Zofia Bielewicz
Urodziła się w 1928 r. w Warszawie. Matka była profesorem Konserwatorium Muzycznego w Warszawie, ojciec - dyrygentem i kompozytorem. Od dziecka przygotowywana była na scenę – uczyła się emisji głosu, tańca, dykcji itd. W czasie okupacji niemieckiej i podczas powstania warszawskiego brała udział w tajnych koncertach muzyki i słowa polskiego.
Na scenie debiutowała w Opolu w 1950 roku. Pracując w Teatrze Ziemi Opolskiej, zdała tu egzamin aktorski przed państwową komisją pod przewodnictwem Jana Świderskiego. Wiele zawdzięcza Jadwidze Chojnackiej, w której teatrze w Łodzi szlifowała warsztat aktorski. Potem wróciła do Opola i związała się z nim na stałe. W ciągu długiej kariery zagrała grubo ponad sto ról. Za najciekawsze, pod względem pracy artystycznej, aktorka uważa role: Bianki w „Szczyglim zaułku” Shawa (1952) w reż. Jana Kochanowicza, Elżbiety w „Don Carlosie” Schillera (1957) w reż. M. Godlewskiego, Barbary w „Zygmuncie Auguście i Barbarze” Wyspiańskiego (1960) oraz Berty w „Wygnańcach” Joyce’a (1967) – oba spektakle w reż. Stanisława Wieszczyckiego; Laodami w „Protesilas i Laodamia” (1975) Stanisława Wyspiańskiego w reż. W. Jesionka; Orgonowej w „Damach i huzarach” (1981) w reż. Mikołaja Grabowskiego; Białej królowej w „Alicji po drugiej stronie lustra” wg Lewisa Carrolla (1998) w reż. Iwony Kempy; Zerliny w „Niewinnych” wg Hermanna Brocha (2000) w reż. Marka Fiedora; Mammy w „Kalece z Inishmaan” Martina Mc. Donagha (2001) w reż. Bartosza Zaczykiewicza; Babci w „Opowieściach Lasku Wiedeńskiego” Odona von Horwatha (2008) w reż. Mai Kleczewskiej.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz