Program


Krzysztof M. Bednarski, Jerzy Bereś, Izabela Chamczyk, Arti Grabowski, INIRE, Elżbieta Jabłońska, Anna-Maria Karczmarska, Anna Konik,
Jerzy Kosałka, Adam Niklewicz, Ewa Partum, Łukasz Prus-Niewiadomski, Konrad Smoleński, Wolodymyr Topiy, Monika Weiss.


wtorek, 29 kwietnia 2014

Program działań


9.05. (wernisaż), godz.18.00 - Arti Grabowski, Łukasz Prus-Niewiadomski (GSW)
16.05. godz.18.00 - Izabela Chamczyk (GSW),
23.05. godz. 18.00 - Wolodymyr Topiy (GSW),
31.05. godz. 21.30 - Anna-Maria Karczmarska (GSW),
7.06. godz. 20.00 - INIRE (GSW),
12.06. godz. 21.30 - Konrad Smoleński (parking przy kąpielisku Bolko, ul. Marka z Jemielnicy, Opole).

fot. E. Jabłońska, neon prezentowany będzie w ramach wystawy 

poniedziałek, 28 kwietnia 2014

Arti Grabowski

9 maja - wernisaż
Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu 
Arti Grabowski  (ur. w 1977 roku w Dąbrowie Górniczej)

Zajmuje się performance, photo performance, filmem i sztuką wideo. Jest także pedagogiem, aktorem i muzykiem.


Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom z wyróżnieniem uzyskał w Pracowni Działań Medialnych prof. Antoniego Porczaka . Od 2007 roku wykłada w krakowskiej ASP w Katedrze Intermediów w pierwszej w Polsce i jednej z niewielu na świecie Pracowni Sztuki Performance.

Łukasz Prus-Niewiadomski

9 maja - wernisaż 
Galeria Sztuki współczesnej w Opolu
Łukasz Prus-Niewiadomski (ur. w 1985 roku w Oranie, Algieria)

Polski artysta intermedialny, twórca instalacji, filmów, fotograf i performer.

Izabela Chamczyk

Performance 16 maja
Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu

Izabela Chamczyk (ur. w 1980 roku w Częstochowie)
 Ukończyła z wyróżnieniem malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (2009 rok), studiowała także w ASP w Poznaniu w pracowni Dominika Lejmana w roku akademickim 2007/2008.

Wolodymyr Topiy

Performance 23.maja
Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu


Wolodymyr Topij (ur. w 1979 w miejscowości Sudowa Wyshnia, Ukraina).
 Zajmuje się sztuką performance, malarstwem oraz pisze ikony.


Studiował na Wydziale Architektury Wnętrz Narodowej Akademii Sztuki we Lwowie.  W swojej twórczości zajmuje się metafizyką, analizą świadomości i życia we współczesnej kulturze masowej.

Anna Maria Karczmarska

Performance 31 maja
Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu

Anna-Maria Karczmarska ( ur. w 1981 roku w Rejowcu Fabrycznym)

Artystka wizualna, performerka, scenografka i kostiumografka.



Ukończyła studia w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (dyplom w 2005 roku w Pracowni Intermedialnej Zbigniewa Sałaja i Grzegorza Sztwiertni na Wydziale Malarstwa).

INIRE


Działanie 7 czerwca
Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu 

Grupa INIRE
           

Konrad Smoleński


Działanie w ramach projektu

12 czerwca, przestrzeń miejska Opola - parking przy kąpielisku Bolko


Konrad Smoleński (ur.  w 1977 roku w Kaliszu)
Zajmuje się muzyką, rzeźbą, instalacją i instalacją dźwiękową, performance a także fotografią. 

Kurator o projekcie

Długość cugli wyznacza średnicę areny
Tytuł projektu odnosi się do leżącej u podstaw performance chęci przekraczania granic oraz zadawania pytań o granice.
Carol Simpson Stern i Bruce Henderson w swojej książce Performance: Texts and Contexts zwracając uwagę na „pewne rysy wspólne” niezwykle różnorodnego zjawiska, jakie stanowi performance wymieniają[1]:
– nieprawomyślną, prowokacyjną, niekonwencjonalną, często napastliwą postawę interwencjonistyczną albo widowiskową,
– sprzeciw wobec kulturowego utowarowienia sztuki,
– zainteresowanie teoriami gry, w tym parodią, żartem, łamaniem zasad i niefrasobliwym lub wojowniczym naruszaniem pozorów.
Cechy wyraźnie transgresywne. Chyba żadne inne medium nie jest tak skłonne do naciągania granic możliwego do zrealizowania na polu sztuki, budowania niebezpiecznie bliskich (i nie zawsze przyjaznych) relacji z publicznością, prowokowania sytuacji granicznych, groźnych, ekstremalnych lub też błahych i absurdalnych. Z pewnością żadne inne medium nie jest tak narażone na sytuacje nieprzewidziane, także na porażkę.

Jednak oprócz tych cech wyraźnie transgresywnych autorzy wymieniają również:
– wielość środków wyrazu, wykorzystanie nie tylko ciał performerów, ale również medialnych obrazów, projekcji, obrazowania wizualnego, filmu, poezji, materiału autobiograficznego, tańca, architektury i muzyki,
–  zainteresowanie zasadami kolażu, asamblażu i symultaniczności,
– wykorzystywanie niezwykłych zestawień, dziwnych, pozornie niepowiązanych obrazów,
– otwartość formy.
Są to jakości świadczące równie wyraźnie o swego rodzaju chęci lekceważącego zacierania granic, skłonności do kombinowania performance z dowolnym medium lub dyscypliną sztuki, łącznie z efektem (ubocznym?) performance w postaci (znów materialnego) obiektu, instalacji, obrazu, rzeźby czy fotografii. I w końcu możliwości zacierania granic – często utopijnego – sztuki i życia artysty a także sztuki i życia odbiorcy.